Topcontent header

Archive | Nyheter

Pang i Bygget till Helsingborg i sommar!

Allt började för några år sedan när John Cleese och Eva Rydberg träffades bakom scenen efter en av Cleeses otroligt populära one man shows. Han var imponerad av hur framgångsrik Fredriksdalsteaterns egen uppsättning av Fawlty Towers varit, och låg dessutom själv i startgroparna för att göra sin egen scenversion av TV- klassikern.

Lagom till John Cleeses 80 årsdag 27 oktober blev så alla formaliteter äntligen  klara och allt är nu klappat och klart för en ny skrattfest på Fredriksdalsteatern sommaren 2020. Att Europapremiären sker i Sverige är ingen slump, John Cleese menar att Svenskar och Engelsmän har lite av samma humor, ”vi har väldigt lika humor och har  lätt för att skratta ihop”, berättar han för regissören Anders Albien som också kommer att översätta John Cleeses manus till svenska.

John Cleeses egen scenversion är annorlunda än den som så framgångsrikt spelades på Fredriksdalsteatern  sommaren 2014 och sedan gick vidare till Malmö och Göteborg. Den bygger på en av de mest populära episoderna (Hotel Inspectors) och runt denna intrig har man på ett smart sätt vävt in några av de absolut mest populära scenerna ur hela TV serien, berättar upphovsmannen Cleese. Hans egen favoritfigur är förresten den timide och så älskvärde Majoren som ständigt försöker vara behjälplig och göra rätt men som så sällan lyckas med detta.

På Fredriksdalsteatern kommer vi åter att få möta de skådespelare som senast lyckades så perfekt med att pricka in originalkaraktärernas  tajming och få det engelska badhotellet  att leva upp även på svenska – Adde Malmberg som Basil, Eva Rydberg som Sybil, Birgitta Rydberg som Polly, Kalle Rydberg som Manuel, Ewa Roos som Mrs Richards och så förstås Håkan Mohede som Majoren.

KÄRA PUBLIK!

 

Ett stort tack för ännu en fantastisk sommar på Fredriksdalsteatern! Kika in här senare i höst om ni är nyfikna på vad vi ska spela
sommaren 2020.

VAR GOD DRÖJ! – ADDE MALMBERG REGISSERAR OCH SERVERAR SOMMARENS BÄSTA SKRATT 2019.

                  

Är det roligt med vårdkriser, besparingar, underbemanning, stress, felbehandlingar och personalbrist? Nej, inte alls! Men det kan bli roligt om man låter ett äldre, förvirrat par – spelat av Eva Rydberg och Allan Svensson – hamna mitt i allt detta, en vanlig dag, på en vanlig sjukvårdsavdelning på ett vanligt svenskt sjukhus, en ovanligt rörig lördag när dessutom datasystemet är ur funktion.

Verklighetstroget? Kanske!
Trovärdigt? Nästan!
Roligt? Absolut!

Denna komedi är ett måste för alla som jobbar inom svensk sjukvård, eller som nån gång varit i kontakt med svensk sjukvård, eller som känner nån som nån gång varit i kontakt med svensk sjukvård och för alla som nån gång i framtiden kommer att komma i kontakt med svensk sjukvård!

Handlingen i Var god dröj (med originaltiteln Nil by Mouth) är förlagd till ett nedslitet och sparbetingat lasarett i Helsingborgstrakten. Dråpliga felbehandlingar och dräpande repliker avlöser varandra i en sjukhuskomedi där allt går fel.

Karin Bellmann är intagen på sjukhus för nånting som hon har glömt. När hon flyttas från avdelningen Fröding till Ferlin startas en karusell av förväxlingar. Maken är teologie doktor men misstas genast för en medicine doktor på det underbemannade sjukhuset. Mitt i helgstressen dyker dessutom en inspektör från landstinget upp …

Pjäsen utspelar sej alltså i sjukhusmiljö, en miljö som de flesta både känner igen och känner en viss skräck inför och just därför finns det många chanser till igenkänning och skratt.

Att det också finns ett stänk av satir över hur vården ser ut idag, gör ju inte det hela sämre. Vi får följa arbetet på en helt vanlig avdelning, en helt vanlig dag, på ett helt vanligt sjukhus i Helsingborg. Och där är väl allt under kontroll, eller?

Adde Malmberg

Läs mer >>>

TACK ALLA UNDERBARA OCH TROGNA BESÖKARE FÖR EN FANTASTISK OCH RIKTIGT SVETTIG JUBILEUMSSOMMAR!


Kväll efter kväll har vi mötts av ett enormt bifall från salongen. Fars lilla tös har med all önskvärd tydlighet visat att det klassiska lustspelet i äkta Fredriksdalsanda har sin publik. Och vilken publik! Gensvaret har gjort att vi åtskilliga gånger haft svårt att hålla masken och disciplinen på scen. Jag är så tacksam för alla lovord vi fått, alla fina recensioner och alla hjärtliga skratt som är den inspirationskälla vi uppskattar allra mest. Vi älskar att roa och njuter när den spontana kvittensen från salongen visar att vi lyckats.

Tusen tack för i sommar!

MISSA FÖR ALLT I VÄRLDEN INTE SOMMARENS BÄSTA SKRATT I TEATERSVERIGE.

Här några smakprov på pressens hyllningar:

”Birgitta Rydberg… hon slår knock på publiken med sång och dans”, skriver Skånska Dagbladet. Svenska Dagbladet säger så här: ”Jubilerande Eva Rydberg på strålande spelhumör” och lägger till ”Föreställningens höjdpunkt… då Eva och Birgitta Rydberg i ett galet sångnummer agerar bastanta tyska systrar”. Expressen: ”… mor och dotter som två tyska systrar… som fullständigt fäller publiken”. Aftonbladet konstaterar ”Kan inte låta bli att skratta sig till tårar”. Helsingborgs Dagblad: ”Birgitta Rydberg är stundtals lysande”.

Press och publik tar överhuvudtaget till sig Fars lilla tös med öppna armar. Dansarna rosas, de spektakulära kostymerna uppmärksammas och alla på scenen får sin beskärda del av lovorden. Redan i pausen på premiärkvällen skrev Magasinet Det Händer så här på Instagram: Succé! En skrattsuccé briserade… Vilken komedi Vilket supergäng!

Fler recensioner är att vänta kommande vecka.